Петро Мельник: П’ять правил. Як працювати з особистим фінансовим планом


Покрокова інструкція для тих, хто хоче взяти своє життя під контроль.

Куди знову поділися гроші? Питання, яке час від часу ставить перед собою більшість із нас, незалежно від рівня доходів і стилю життя. Якщо ви не виняток, спробуйте оцифрувати своє життя і налагодити, таким чином, фінансовий менеджмент.

Ось кілька ефективних кроків.

Крок 1

Порахуйте свій день

Спробуйте порахувати, скільки ви заробляєте за день. І порівняти з тим, скільки ви за день витрачаєте. Так ви хоча б зрозумієте, чи по кишені вам ваш стиль життя. Як правило, подібний аналіз служить потужним стимулом щось змінити в житті або хоча б змушує задуматися.

Ви бачите, що за день заробляєте, наприклад, 1 тис. гривень, і вам явно цього не вистачає. Поставте мету заробляти 2 тис. гривень за день. Якщо ви не розумієте поки що, яким чином подвоїти дохід, це вірний сигнал: потрібно вилазити з черепашки і розширювати кругозір: запитати, як інші заробляють, оцінити можливості у своїй професійній сфері, в суміжних сферах або освоїти що-небудь принципово нове.

Крок 2

Зробіть щоденний фінансовий контроль звичкою

Повторюйте процедуру, як мінімум, п’ятдесят днів. Бажано — в один і той же час. Встановіть в смартфоні нагадування. Увечері в спокійній обстановці підбийте підсумки, приділіть цьому хвилин п’ятнадцять: зафіксуйте факт надходжень і факт витрат. Подивіться на цифри, подумайте над ними, порівняйте з попереднім днем. Особисто мені зручніше працювати з фінансовим планом вранці.

У американського вчителя тибетського буддизму, письменника Майкла Роуча, я запозичив цікавий термін: кавомедітація. Все просто: п’єш каву і зосереджуєш свої думки на конкретному завданні. І хоча каву я п’ю все рідше, кавомедітація за чашкою ароматного чаю і з особистим фінансовим планом перед очима — моя багаторічна незмінна звичка.

Крок 3

Систематизуйте статті надходжень і витрат

Минуло майже два місяці — тепер, вивчаючи свої щоденні записи, ви можете розділити і систематизувати статті надходжень і витрат: повторювані і ситуативні. Прийшов час оформити їх у документ, що складається з двох основних стовпчиків, позначених відповідним чином.

У стовпчик «Надходження» потраплять: заробітна плата, додаткові доходи, нерегулярні доходи (від продажу якого-небудь майна, наприклад), позики. У стовпчик «Витрати»: регулярні витрати, нерегулярні витрати, обслуговування позик (відсотки за кредитами), інше.

Не плодіть багато статей — об’єднуйте їх. Якщо ж, навпаки, якась стаття занадто заплутана і незрозуміла, розшифруйте її. Важливо: цей документ — ваш інструмент, і він повинен бути максимально вам зрозумілий і функціональний.

В статтю «Інше» потрапляють витрати в межах несуттєвої для вас суми, про яку ви самі з собою домовилися. Наприклад, якщо за місяць ви заробляєте 100 тис. гривень, то в «інше» потрапить дві-три тисячі гривень: чай, кава, обід у ресторані, ситуативна покупка, разовий виїзд на таксі тощо. Але якщо в цьому пункті є регулярні витрати, краще їх помістити на чільне місце. У мене так було з масажем спини. Час від часу виникає потреба в цій послузі. Я проаналізував, що протягом тривалого періоду двічі на місяць запрошував до себе масажиста. Ці витрати фіксувалися в «іншому». Я виніс масаж в окремий рядок. Такі речі виявляються з часом — не поспішайте відразу розкласти все по поличках, будьте гнучкими.

Крок 4

Складіть довгостроковий план

Спираючись на оцифрований факт, ви можете скласти довгостроковий план. Почніть з місяця, потім замахнемося на рік. У документі тепер буде чотири стовпчики: план і факт у «надходженнях» і аналогічно — у «витратах».

Чим далі горизонт планування, тим менше деталізованими повинні бути статті в плані. І навпаки. Наприклад, в річному бюджеті: п’ять доходних статей і тридцять витратних.

Складання плану — відповідальна робота, що вимагає зосередження. Її виконання займає близько чотирьох — п’яти годин.

Крок 5

Контролюйте план і керуйте ним

Ваше життя в цифрах — перед очима. Нехай не все, але багато чого тепер можна взяти під контроль. Свій фінансовий план я зберігаю в папці на Google Диск, щоб у будь-який момент можна було його відкрити за необхідності. Обов’язково відкриваю раз на місяць.

Взагалі, без вихованої в собі звички фіксувати факт, всі попередні кроки і виконана робота втрачають сенс. Факт дозволяє не тільки взяти фінансовий аспект свого життя під контроль, але й керувати ним. Я дивлюся на свій оцифрований рік і задаюся запитанням: чи влаштовує він мене? Чи не занадто він нудний і монотонний? Можливо, в нього варто додати трохи феєрверку: свят, поїздок, відпочинків.

Але якщо на феєрверк не вистачає грошей, на чому можна було б заощадити, або які є можливості для збільшення доходів? Ще сумніше, якщо я планував феєрверк, але не зміг в результаті собі його дозволити. Одвічне запитання «Куди поділися гроші»? Відповідь — у статті «Інше».Вона несподівано виросла до стану «Ого!» Не картаю себе і не лаю — аналізую, роблю висновки, коректую. Виявляється, що свій феєрверк я проїв у ресторані і роздарував у подарунках. Точка росту, привід щось змінити у звичках.

Цікава стаття — позики. Спираючись на фінансовий план і факт, нескладно порахувати, у скільки обходиться обслуговування кредитів, як сильно ви переплачуєте за продукти і послуги, і що могли б придбати в перспективі року на суму фактичної переплати.

Бачачи картину в цілому, ви можете управляти витратами, перенаправляти їх з однієї статті в іншу, регулювати кількість і якість феєрверків, просто розставляючи пріоритети, діючи свідомо.

Управління стосується не тільки витрат, але й надходжень.У першому кроці я вже говорив про те, що намір збільшити дохід породжує можливості. Подивіться на варіанти масштабніше — в перспективі місяця, кварталу, року.

В середині 2000-х я намагався накопичити на квартиру і MBA. Працюючи з особистим фінансовим планом, я міг оцінити, наскільки повинні зрости мої доходи і де — скоротитися витрати, щоб я міг реалізувати задумане. Коригуючи витрати, я перестав платити за інших у ресторанах, в цілому змінив підхід до харчування — воно стало більш здоровим і обходилося мені при цьому дешевше. З іншого боку, я відкрив для себе додаткові джерела заробітку — ними стали тренінги та фінансовий консалтинг.

Зараз, коли моє фінансове становище дозволяє мені значно більше, ніж п’ятнадцять років тому, я продовжую працювати як з витратами, так і з надходженнями. Наприклад, у моєму фінансовому плані дуже активний рядок «незаплановані надходження». Я сміливо вписую в нього плюс 50%, плюс 100%, одного разу знахабнів і вписав плюс 300% протягом року, не розуміючи, як цей план буде реалізований. Якщо ви відкриті можливостям, вони з’являються у вашому житті найнесподіванішим чином.

Поширена думка, що забезпечені люди легко витрачають гроші і не обтяжують себе жорстким контролем. Це омана. Багато в чому капітал цих людей і можливість жити красивим життям — результат фінансової дисципліни та роботи з пріоритетами на рівні звички. Мій друг, заможна людина з багатою колекцією раритетних автомобілів, вже років двадцять не зраджує своїй звичці. Кожен раз, розрахувавшись у ресторані, він записує на аркуш паперу або серветку сплачену суму, згортає і кидає в портфель. Раз на тиждень він витягує всі записи і систематизує їх у своєму фінансовому плані. Буває, ми не бачимося рік-два. Потім зустрічаємося — у нього все по-старому. «Чому не записуєш в смартфон?» — запитав я його якось, виходячи з ресторану. «Звички не люблять, щоб їм змінювали», — знизав плечима мій друг, сідаючи за кермо колекційного авто за 100 тис. доларів.

Джерело: НВ Бізнес

Top